Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Ny ekonomisk och beteendevetenskaplig forskning har på senare år tydligt visat att vi människor i våra beslut i hög grad påverkas av hur olika alternativ framställs och vad personer i vår omgivning väljer. Dessa insikter ligger till grund för en allt mer uppmärksammad gren inom beteendeekonomin som kallas nudging.

Nudging är ett sätt att utan tvång eller lockelser ”puffa” människor mot ett önskvärt val. Det kan exempelvis handla om att få individer att stanna upp och tänka igenom annars rutinmässiga val, eller olika sätt att presentera  information för att uppnå större beteendeförändring i olika sammanhang.

Nudging vinner nu snabbt mark på hållbarhetsområdet eftersom det anses kunna fungera som ett viktigt komplement till traditionella styrmedel när det gäller att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val.

I Danmark till exempel gjorde man ett försök i en kommun där man hade problem med nedskräpning. Man klistrade helt enkelt gröna fotsteg på trottoaren som om de var på väg mot papperskorgen. På så sätt kunde man minska nedskräpningen med 46 procent.

Denna heldagsutbildning ger dig handledning och guidning till hur olika former av nudging kan appliceras i den egna organisationen, hur man kan bära med sig lärdomarna från beteendeekonomin i sitt vardagliga arbete, och hur nudging kan användas för att utforma en mer effektiv miljöpolitik.

Delar av kursen kommer att hållas på engelska. Kursledaren Christina Gravert är engelskspråkig men förstår svenska mycket väl.

PastedGraphic-1UTBILDNINGEN GER KUNSKAPER I
– Beteendevetenskapens grunder och centrala begrepp så som kognitiv snedvridning, begränsad rationalitet, beslutsarkitektur och kontrollerade experiment.
– Vilka aspekter av mänskligt beteende och samhälleliga strukturer som gör att hållbar konsumtion ibland kan vara svårt att uppnå med traditionella styrmedel.
–Hur icke hållbara beteendemönster kan kartläggas, analyseras och bemötas med insatser som underlättar för människor att göra rätt.
– Verktyg och metoder för att själv kunna arbeta med nudging i den egna organisationen.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL: 
Alla som vill lära sig mer om beteendeekonomi och nudging och hur det kan användas i praktiken, till exempel:

  • Ledare inom offentlig förvaltning och företag som behöver öka sin förståelse av människors beteendemönster och deras effekter på konsumtionsval
  • Miljö- och hållbarhetschefer, miljösamordnare och andra ansvariga
  • Kommunikatörer, kommunikations- och marknadschefer
  • B2C- och B2B-företag
  • Kommuner, landsting och myndigheter
  • Ideella organisationer
  • Affärsutvecklare och utvecklare av produkter och tjänster
  • Politiker och beslutsfattare

Program

09.00    Välkomna och introduktion

09.15    Introduktion till beteendeekonomi
Kursen första del ger dig som deltagare en grundläggande förståelse för hur beteendeekonomiska insikter kan bidra till bättre beslutsfattande och hur beteendekartläggning och kontrollerade experiment kan användas för att skapa kunskapsunderlag för beteendeekonomiska insatser.

10.15    PAUS

10:30    Hållbarhet och beteende – konkreta exempel
Genom att rikta ljuset mot specifika beteendebarriärer som hindrar hållbara konsumtionsmönster tar vi i del två det första steget mot att tillämpa beteendeekonomi och nudging på detta område.

11.45    LUNCH

12.30    Hur kan beteendeekonomi användas för att öka hållbarhet och miljötänk
Del tre handlar om att du som kursdeltagare ska få en konkret bild av vilka konsekvenser kognitiva begränsningar kan få inom ett antal specifika områden, samt hur nudging kan komplettera traditionella styrmedel inom dessa områden.

13.30    Workshop: Beteendekartläggning och nudging i praktiken
              (inklusive kaffepaus)
I del fyra genomför vi en förenklad beteendekartläggning och designar tillsammans lämpliga insatser för att möta de barriärer vi identifierar. Syftet med detta är att öva på tillämpning av beteendeekonomins verktygslåda och ge Dig som kursdeltagare praktisk kunskap att ta med hem för att hantera beteendebaserade utmaningar i din egen organisation.

15.30    Presentation och gemensam diskussion
Kunskapsöverföring och reflektion om beteendeekonomins möjligheter och begränsningar

16.45 – 17.00 Avslutning

citatbanner-nudging

Kursinformation

Datum: 4 september 2018
Tid: 09.00–17.00
Plats: Kapitel 8, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Pris:
7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Ytterligare kurstillfälle:

23 oktober 2018>>


Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

 

Christina GravertChristina Gravert
Christina Gravert är doktor i beteendeekonomi och biträdande universitetslektor vid institutionen för nationalekonomi, Köpenhamns Universitet. Vid sidan om forskningen har hon under flera år varit aktiv som föreläsare och kursledare inom beteendeekonomi och nudging både i Sverige och utomlands. Christina har alltid haft ett stort fokus på att tillämpa de nationalekonomiska teorierna på verkliga problem och har därigenom kommit i regelbunden kontakt med praktiker från såväl privat som offentlig sektor. Hon har genomfört studier i nudging vid flera företag och myndigheter och ser stor potential för företag att öka produktiviteten genom smart användning av nudging.

Nurit Nobel
Nurit har mer än 10 års erfarenhet som marknadschef och strategikonsult i stora svenska och internationella bolag såsom Telia, Arla och ICA. Hon är dessutom doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm och har en Master i Socialpsykologi från London School of Economics. Nurit brinner för att överbrygga klyftan mellan vetenskap och ”verkligheten”. Hon driver Impactually, ett managementkonsultbolag som använder expertis i beteendeekonomi och socialpsykologi för att skapa affärs- och samhällsnytta genom beteendedesign: tillämpning av psykologiska insikter för att skapa bättre arbetsplatser, utforma bättre produkter, och designa bättre tjänster – och därmed skapa långvarig positiv beteendeförändring.

Fler kurser för dig!

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Målgrupper och personas – drivkrafter för olika målgrupper att välja hållbart

Den här utbildningen, som bygger på ny och omfattande forskning från KTH Green Leap, handlar om hur olika människor och målgrupper har olika drivkrafter och hinder för att välja mer hållbart. Syftet är att ge dig kunskap och verktyg för att bättre kommunicera och designa produkter, tjänster och samhällsservice som får just din målgrupp att göra hållbara val.

Internkommunikation – så leder du din organisation mot hållbarhet

Framgångsrik intern hållbarhetskommunikation är nyckeln till att driva förändringar och att uppnå verksamhetens hållbarhetsmål. Engagerade medarbetare och en organisation som jobbar åt samma håll lyfter hållbarhetsarbetet och stärker varumärket och lönsamheten. Under denna heldagsutbildning får du kunskaper, verktyg och metoder för att lyckas med detta. Kursen bygger på en blandning mellan vetenskapsbaserade metoder och praktiska erfarenheter från hållbarhetstransformation.

Beteendedesign – process och verktyg för att designa och nudga hållbara beteenden

Beteendedesign handlar om hur du kan kombinera insikter från psykologi, design och beteendeekonomi för att skapa lösningar som leder till beteendeförändring hos dina användare och kunder. Denna heldagsutbildning, som riktar sig till dig som upplever att du redan har grundläggande kunskaper i beteendeekonomi, ger dig kunskaper och verktyg för att konkret och praktiskt arbeta med beteendedesign genom en metodisk steg för steg-process. Du får lära dig hur du definierar ett målbeteende, identifierar användarens hinder och triggers och utifrån dessa insikter skapar en nudge som testas i en verklig miljö genom experimentell metod.

Strategisk hållbarhetskommunikation – varumärke och positionering

Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att bli mer och mer integrerat. Alla företag måste idag förstå hur hållbarhet blir en del av varumärket och hur man på bästa sätt arbetar med det. Den här utbildningen handlar om vad hållbarhet innebär för er målgrupp och ert varumärke och hur ni ska gå tillväga för att strategiskt kommunicera det så effektivt och trovärdigt som möjligt.

Masterclass hållbarhetskommunikation

Denna utbildning lär dig att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt. Under dagen får du bland annat lära dig vilka målgrupper som triggas av vilka argument, hur du undviker greenwash och hur du bygger ett trovärdigt, hållbart varumärke.

Dialog och delaktighet – metoder och verktyg för medborgar- och medarbetardialoger

För att du ska lyckas och verkligen få genomslag med hållbarhetsprojekt och förändringsprocesser krävs det att du har en bra dialog med dina målgrupper och skapar delaktighet. Under den här kursen får du lära dig hur du arbetar praktiskt med dialog och delaktighet med medborgare och medarbetare. Vi går igenom olika dialogmetoder och hur du målgruppsanpassar dialogen. Syftet är att du efter genomförd utbildning ska kunna utveckla och initiera ett dialogarbete och dra nytta av resultatet.

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Internkommunikation – så leder du din organisation mot hållbarhet

Framgångsrik intern hållbarhetskommunikation är nyckeln till att driva förändringar och att uppnå verksamhetens hållbarhetsmål. Engagerade medarbetare och en organisation som jobbar åt samma håll lyfter hållbarhetsarbetet och stärker varumärket och lönsamheten. Under denna heldagsutbildning får du kunskaper, verktyg och metoder för att lyckas med detta. Kursen bygger på en blandning mellan vetenskapsbaserade metoder och praktiska erfarenheter från hållbarhetstransformation.

MRUtbildning+05

Utbildningar på plats hos er!

De flesta av våra utbildningar kan vi hålla på plats hos er för en större eller mindre grupp. Läs mer här!