Kom igång med hållbarhetsarbetet – strategi, handlingsplan och åtgärder

Under denna heldagsutbildning får du lära dig hur du steg för steg tar fram en strategi och handlingsplan för företagets hållbarhetsarbete. Kursen riktar sig främst till de organisationer som behöver komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete. Vi går igenom hur du väljer fokusområden, genomför konkreta åtgärder inom miljö, klimat och socialt ansvar och kommunicerar hållbarhetsarbetet till kunder, medarbetare och andra intressenter.

Att arbeta med hållbarhet kan innebära att man gör många olika saker inom flera områden – allt från miljö, klimat, energi, kemi till mänskliga rättigheter, jämställdhet och andra sociala frågor. Att fokusera på rätt områden, arbeta strukturerat och kommunicera det till intressenterna är en förutsättning för att hållbarhetsarbetet och lönsamheten ska gå hand i hand.

Denna utbildning ger kunskap om hur du kan driva ett strukturerat hållbarhetsarbete i praktiken. Vi går igenom vilka steg ni behöver gå igenom och hur ni organiserar arbetet för att kunna kommunicera och leva upp till era intressenters förväntningar. Korta teoripass varvas med fallstudier, erfarenhetsutbyte och praktiska övningar där du som deltagare utgår ifrån din organisations förutsättningar.

DU FÅR LÄRA DIG:
Vilka steg ni behöver för att komma igång med ert hållbarhetsarbete

  • Att ta fram en vision och målbild för hållbarhetsarbetet
  • Att identifiera väsentliga hållbarhetsfrågor och välja ut fokusområden, som till exempel klimat, miljö och mänskliga rättigheter.
  • Vilka metoder och verktyg som finns för att arbeta med hållbarhet, till exempel hållbarhetsredovisning, miljöledningssystem och internationella riktlinjer.
  • Hur du gör verklighet av strategier och handlingsplaner.
  • Hur du kommunicerar hållbarhetsarbetet internt och externt

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar i företag eller organisationer som behöver komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge kursdeltagarna metoder, konkreta verktyg och praktiska tips för hur de kan komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete i praktiken. Målsättningen är att deltagarna efter utbildningen ska ha en handlingsplan för att kunna sätta igång hållbarhetsarbetet på sitt företag.

Program

09.00    Välkomna och presentation

09.30    Att komma igång med sitt hållbarhetsarbete
Vi vet att vi måste men hur gör vi då? Vilka steg behöver ni ta för att komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete i praktiken? Vi går igenom en process för ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

10.15    PAUS

10.30    Nulägesanalys och självskattning
Alla deltagare gör en självskattning var deras organisation befinner sig i sitt hållbarhetsarbete.

11.30    Att skapa en målbild för sitt hållbarhetsarbete
Varför är hållbarhet viktigt för vårt företag? Vad vill vi uppnå? Under detta pass går vi igenom hur ni kan skapa en målbild för hållbarhetsarbetet.

12.15    LUNCH

13.00    Att identifiera företagets väsentliga hållbarhetsfrågor
Vilka hållbarhetsfrågor är relevanta för företaget och hur gör man för att identifiera dessa? Vi går igenom hur du gör en väsentlighetsanalys och involverar era intressenter.

14.00    Att implementera hållbarhet i verksamheten
Vad krävs i fråga om organisation och styrning? Vad kan vi lära av framgångsrika företag? Vilka metoder och verktyg finns för att arbeta med hållbarhet, till exempel hållbarhetsredovisning, miljöledningssystem, internationella riktlinjer?

15.00    PAUS

15.15    Att kommunicerar framgångar och utmaningar internt och externt
Hur kommunicerar vi framgångar och utmaningar för interna och externa målgrupper på ett trovärdigt sätt? Ska vi upprätta en hållbarhetsredovisning eller inte?

16.00    Upprätta en handlingsplan
Alla deltagare upprättar en egen handlingsplan för att börja med ett strukturerat hållbarhetsarbete i praktiken.

16.45    Sammanfattning och avslutande frågestund

17.00    Avslut


Kursinformation

Datum: 6 mars 2018
Tid: 09.00–17.00
Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara Strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

 

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

anna-farg-170

Anna Carendi
Anna Carendi driver företaget Diya Consulting med fokus på hållbarhet, affärsutveckling och kommunikation. Hon är en av Sveriges främsta experter på hållbarhetsredovisning och en mycket uppskattad kursledare. De senaste åren har hon undervisat hundratals hållbarhetsproffs i att redovisa enligt GRI, Global Reporting Initiative och i hur man redovisar enligt lagen om obligatorisk hållbarhetsredovisning. Annas specialistområden är strategiskt hållbarhetsarbete, hållbarhetskommunikation, hållbarhetsrapportering och implementering av hållbarhetsarbete. Hon har stöttat små och stora företag i olika branscher och sektorer med deras hållbarhetsarbete. Anna är utbildad nationalekonom med inriktning på miljö- och utvecklingsekonomi. Hon har tidigare arbetat som hållbarhetskonsult på Enact Sustainable Strategies, med affärs- och organisationsutveckling, som generalsekreterare på Coompanion och som kommunikationschef på ett kommunalägt energibolag. Anna är också en av initiativtagare till nätverket CSR Småland, där hon idag är ordförande.

Fler kurser för dig!

Strategiskt hållbarhetsarbete – från vision till handling

Denna kurs riktar sig till dig som på djupet och från grunden vill förstå hållbarhetsutmaningarna och hur man kan arbeta strategiskt och framgångsrikt med hållbarhet från grunden. Du får lära dig att kartlägga en organisations utmaningar och möjligheter utifrån fyra hållbarhetsprinciper och en forskningsbaserad metodik. Vi identifierar drivkrafter och visar hur man styr affärs- och organisationsutveckling mot hållbarhet och lönsamhet.

Mångfald och inkludering – strategi, verktyg och metoder i praktiken

Denna utbildning handlar om hur du kan arbeta strategiskt och strukturerat med mångfald, jämställdhet och inkludering och hur det kan generera hälsomässig och affärsmässig nytta för din verksamhet. Du får lära dig konkreta metoder och verktyg för att kunna skapa ett mångfaldsarbete som genomsyrar hela organisationen och stärka dig i din roll att driva frågorna internt.

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Strategisk hållbarhetskommunikation – varumärke och positionering

Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att bli mer och mer integrerat. Alla företag måste idag förstå hur hållbarhet blir en del av varumärket och hur man på bästa sätt arbetar med det. Den här utbildningen handlar om vad hållbarhet innebär för er målgrupp och ert varumärke och hur ni ska gå tillväga för att strategiskt kommunicera det så effektivt och trovärdigt som möjligt.

Utveckla cirkulära produkter – material, konstruktion och design

Behovet av och intresset för att utveckla produkter som fungerar i en cirkulär ekonomi ökar snabbt. Den här kursen ger dig kunskap och inspiration i hur du lyckas skapa cirkulära produkter. Du får bland annat lära dig hur olika teknologier, material, konstruktioner och produktdesign kan användas för att skapa smarta lösningar med så effektivt resursanvändande som möjligt.

Globala hållbarhetsmålen och Agenda 2030 för er verksamhet

Världens länder har antagit 17 globala hållbarhetsmål som ska uppnås till 2030. Målen syftar till att utrota fattigdom, säkerställa mänskliga rättigheter och ett värdigt liv för alla, samt skydda vår planet och dess naturresurser. Företag, organisationer och myndigheter väljer allt oftare att koppla sitt hållbarhetsarbete till Agenda 2030 och de globala målen. Under den här utbildningen får du fördjupad kunskap i målen och hur du kan integrera dem i er verksamhet genom väsentlighetsanalys, utformning av strategier och verksamhetsspecifika mål.

Diplomerad strateg – social hållbarhet

Välkommen till vår tvådagarsutbildning i att arbeta strategiskt med social hållbarhet. Utbildningen lägger stor vikt vid att du ska få konkreta metoder och verktyg för att arbeta processbaserat med olika områden inom social hållbarhet, såsom mänskliga rättigheter, integration, mångfald och tillit. Målet med utbildningen är att du ska utvecklas i din roll och få arbetet med social hållbarhet att genomsyra hela organisationen.

Internkommunikation – så leder du din organisation mot hållbarhet

Framgångsrik intern hållbarhetskommunikation är nyckeln till att driva förändringar och att uppnå verksamhetens hållbarhetsmål. Engagerade medarbetare och en organisation som jobbar åt samma håll lyfter hållbarhetsarbetet och stärker varumärket och lönsamheten. Under denna heldagsutbildning får du kunskaper, verktyg och metoder för att lyckas med detta. Kursen bygger på en blandning mellan vetenskapsbaserade metoder och praktiska erfarenheter från hållbarhetstransformation.

Hållbar ekonomi: Så räknar du på hållbarhetsarbetets lönsamhet

Denna utbildning lär dig att räkna på hur hållbarhetsarbetet påverkar affären och lönsamheten. Syftet med kursen är att ge dig färdigheter i att ta fram beslutsunderlag för företagssatsningar där hållbarhet och affärsmässighet går hand i hand. Under dagen går vi bland annat igenom en steg för steg-metodik i att räkna på hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar företagets lönsamhet direkt och indirekt.

Klimat – lär dig beräkna, målsätta och minska er klimatpåverkan

Under denna heldag får du lära dig hur du beräknar din verksamhets klimatpåverkan enligt standarden Greenhouse Gas Protocol. Du får även lära dig att sätta upp mål för att minska utsläppen, hur man beräknar internprissättning och att strategiskt arbeta med klimatkompensation.

Diplomerad hållbarhetsstrateg – offentlig sektor

Välkommen till vår tvådagarsutbildning i att arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågor i kommuner, landsting och regioner. Utbildningen, som hålls Göteborg, riktar sig till både tjänstemän och politiker och ger dig konkreta metoder och verktyg för att utveckla din roll och att få hållbarhetsarbetet att genomsyra hela organisationen. Stor vikt läggs vid att stärka samarbetet mellan politiker och tjänstemän.

Kom igång med hållbarhetsarbetet – strategi, handlingsplan och åtgärder

Under denna heldagsutbildning får du lära dig hur du steg för steg tar fram en strategi och handlingsplan för företagets hållbarhetsarbete. Kursen riktar sig främst till de organisationer som behöver komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete. Vi går igenom hur du väljer fokusområden, genomför konkreta åtgärder inom miljö, klimat och socialt ansvar och kommunicerar hållbarhetsarbetet till kunder, medarbetare och andra intressenter.

Hållbar upphandling – strategi och metod för att ställa och följa upp hållbarhetskrav enligt LOU

Den hållbara upphandlingen får allt större betydelse och är en stark pådrivande faktor i hållbarhetsarbetet. Under denna tvådagarsutbildning får du lära dig att inkludera, ställa och följa upp miljökrav och sociala krav i offentlig upphandling enligt LOU. Du får även insikt i bakgrunden till lagstiftningen samt praxis på området. Vi går igenom allt från nuvarande och kommande lagstiftning till vilka krav du kan ställa och hur du praktiskt gör för att ställa krav följa upp dem.

Strategier för hållbara livsmedel och måltider

Hållbarhet inom livsmedel innebär en rad svåra prioriteringar när frågor som klimatpåverkan, biologisk mångfald, ekologiskt, närproducerat, transporter, bekämpningsmedel, sociala aspekter och ekonomi ställs mot varandra. Denna utbildning handlar om att ge dig som ansvarar för eller arbetar med livsmedel och måltider i offentlig eller privat verksamhet kunskaper och metoder för att arbeta strategiskt med hållbarhet på ett sätt som går i linje med den nationella livsmedelsstrategin, de globala målen och din organisations hållbarhetsarbete.

Väsentlighetsanalys och intressentdialog – identifiera och prioritera era viktigaste hållbarhetsfrågor

Under denna heldagsutbildning får du lära dig att identifiera och prioritera organisationens viktigaste hållbarhetsfrågor genom att arbeta metodiskt med väsentlighetsanalyser och  intressentdialoger. Utbildningen, som riktar sig till alla som arbetar med hållbarhetsredovisningar och annat strategiskt hållbarhetsarbete, blandar teoretiska kunskapar med praktik.  Vi går igenom metoder, verktyg, fallgropar och framgångsfaktorer.

Strategiskt hållbarhetsarbete – från vision till handling

Denna kurs riktar sig till dig som på djupet och från grunden vill förstå hållbarhetsutmaningarna och hur man kan arbeta strategiskt och framgångsrikt med hållbarhet från grunden. Du får lära dig att kartlägga en organisations utmaningar och möjligheter utifrån fyra hållbarhetsprinciper och en forskningsbaserad metodik. Vi identifierar drivkrafter och visar hur man styr affärs- och organisationsutveckling mot hållbarhet och lönsamhet.

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Hållbarhetsredovisning i praktiken – från idé till lansering

Grunden för en hållbarhetsredovisning är att ta fram korrekt data inom de områden där organisationen har sin största påverkan. Men för att redovisningen ska läsas och engagera är det lika viktigt att fakta och andra underlag lyfts fram på ett sätt som når fram till mottagaren. Denna tvådagarsutbildning ger dig helheten. Du får fördjupade kunskaper i hur du i praktiken, steg för steg, tar fram en hållbarhetsredovisning från idé till lansering och med engagerande texter och visuella uttryck gör den trovärdig och attraktiv.