
Väsentlighetsanalys och intressentdialog – identifiera och prioritera era viktigaste hållbarhetsfrågor

Att säkerställa rätt fokus bland många komplexa frågor, i en föränderlig värld, kräver både helhetsperspektiv och sakkunskap. Väsentlighetsanalys och intressentdialog utgör därför grunden för att arbeta med rätt saker i rätt riktning. Detta gäller inte minst i arbetet med hållbarhetsredovisningar.
Under en heldagsutbildning delar vi med oss av kunskap, erfarenhet och konkret vägledning i arbetet med väsentlighetsanalys och utvecklande intressentdialog. Föreläsningsmoment varvas med konkreta exempel och praktiska övningar.
DU FÅR LÄRA DIG:
- Vad en väsentlighetsanalys är och hur den kan ligga som grund för strategiskt hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning
- Hur man kartlägger hållbarhetspåverkan genom värdekedjan
- Att koppla väsentlighetsanalysen till affärsidé och verksamhetsstrategi
- Vilka krav GRI och andra ramverk ställer på genomförande och beskrivning av väsentlighetsanalysen
- Grundläggande metoder och modeller för bedömning och prioritering av hållbarhetsfrågor
- Hur man identifierar och prioriterar sina intressenter
- Metoder och modeller för genomförande och sammanställning av intressentdialoger
- Miljö- och hållbarhetschefer
- Miljö- och hållbarhetssamordnare
- Miljö- eller hållbarhetsansvarig
- Affärs- eller verksamhetsutvecklare
- Kommunikations- och informationschefer
- Varumärkesstrateg
Att ge kursdeltagarna tillämpbara kunskaper i väsentlighetsanalys och intressentdialog, som grund för strategiskt hållbarhetsarbete och/eller hållbarhetsredovisning:
- Färdigheter i att genomföra och upprätthålla en relevant prioritering av hållbarhetsfrågorna
- Kunskaper i vilka krav som GRI och andra ramverk ställer, samt vilken vägledning dessa ramverk ger
- Kunskaper i hur man genomför intressentanalys och intressentdialog ur ett hållbarhetsperspektiv
Program
09.00 Välkomna, introduktion och presentation
09.15 Väsentlighetsanalys – vad och varför?
Vi går igenom vad en väsentlighetsanalys som grund för strategiskt hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning handlar om och innebär.
– Syfte, drivkrafter och utgångspunkter
– Kartläggning av påverkan genom värdekedjan
– Omvärldskrav och intressentperspektiv
– Koppling till affärsidé och verksamhetsstrategi
Vi går också igenom vilka krav GRI och andra ramverk ställer på genomförande och beskrivning av väsentlighetsanalysen, och tittar på olika exempel.
10.30 Kort paus
10.45 Väsentlighetsanalys forts – hur går man tillväga?
Vi tittar närmare på genomförandet av en bra väsentlighetsanalys, och diskuterar olika tillvägagångssätt, metoder och verktyg.
– Vägval gällande omfattning och ambitionsnivå.
– Olika ramverk att utgå ifrån, exempelvis FNs utvecklingsmål/Agenda 2030, GRI och ISO6000
– Hur sammanställer och värderar man befintlig kunskap, och avgör vilken ytterligare kartläggning som behövs?
– Vilka bör involveras i processen?
– Metoder och modeller för bedömning och prioritering
Vi diskuterar för- och nackdelar med olika upplägg, och går igenom hur resultatet av väsentlighetsanalysen kan matchas och tolkas mot befintligt arbete och strategier.
12.00 Lunch
13.00 Intressentdialog – med vilka, hur, om vad?
Vi går igenom begreppen intressentanalys och intressentdialog utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Vi diskuterar olika syften och former för intressentdialog, samt hur resultatet av dialogerna kan sammanställas, användas och redovisas.
– Behov och värde av intressentdialog – för kunskap och utveckling
– Identifiering och prioritering av intressenter
– Inventering och värdering av befintlig omvärldsanalys och intressentdialog
– Metoder och modeller för genomförande och sammanställning av specifika dialoger
Vi går också igenom vilka krav standarder och ramverk såsom exempelvis GRI och ISO 26000 ställer när det gäller intressentperspektiv och intressentdialog.
14.30 Paus och fika
15.00 Case – tillämpningsövning
Kursdeltagarna arbetar parvis med case/frågeställningar kring val av upplägg för väsentlighetsanalys. Detta antingen utifrån tillämpning av frågeställningar på den egna verksamheten eller utifrån ett fiktivt exempel med angivna förutsättningar. Framtagna förslag på upplägg presenteras och resoneras kring gemensamt.
16.00 Wrap-up – Sammanfattning och avslutande frågestund
16.30 Kursen avslutas