Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Information angående covid-19: Vi bevakar händelseutvecklingen kring coronaviruset noggrant och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi kommer i dagsläget att genomföra våra planerade utbildningar. Blir det några förändringar så kommer du som är anmäld att få information via mail.
Till alla utbildningar

Masterclass hållbarhetskommunikation

Kommunikation

Denna utbildning lär dig att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt. Under dagen får du bland annat lära dig vilka målgrupper som triggas av vilka argument, hur du undviker greenwash och hur du bygger ett trovärdigt, hållbart varumärke.

Om Utbildningen

Bra hållbarhetskommunikation är en nyckel till att driva såväl förändringar som affärer. Det kan vara utmanande att kommunicera sitt hållbarhetsarbete, men med rätt angreppssätt kan det inspirera både kunder och medarbetare. Vi hjälper dig att använda hållbarhetsarbetet som en konkurrensfördel och för att bygga förtroende. Kursen kommer att ge dig insikter om olika målgrupper och vad som triggar dem, idéer kring hur man kan påvisa hållbarhetsfördelar även för kundens kund samt verkliga exempel på bra hållbarhetskommunikation.

Utbildningen består av föreläsningar blandat med workshops där du får testa dina nya kunskaper.

VI GÅR IGENOM:

  • Hur olika målgrupper relaterar till hållbar utveckling så att du kan hitta rätt ton i din kommunikation.
  • Hur man gör sitt hållbarhetsarbete relevant för kunden.
  • Begreppet Greenwash och hur du ska tänka när du kommunicerar för att undvika det. Hitta rätt balans i din kommunikation.
  • Framgångsfaktorer för lyckad hållbarhetskommunikation.
  • Varför det är bättre att locka med en himmel än att hota med ett helvete
  • Hur du sticker ut hakan utan att få på nöten.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Kommunikatörer, kommunikations- och marknadschefer, miljö- och hållbarhetschefer och andra ansvariga
  • Både till B2C- och B2B-företag
  • Kommuner, landsting och myndigheter
  • Ideella organisationer.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge deltagaren:

  • Nycklar till effektiv kommunikation för hållbar utveckling,
  • Kunskap om hur man undviker greenwash
  • Förståelse för hur olika målgrupper triggas av olika hållbarhetsargument.

Dela kursen

Program

09:00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare

09:30 Omvärld och trender

  • Megatrender och trender
  • Under det första passet går vi igenom de senaste trenderna och tendenserna i gränslandet mellan hållbar utveckling, innovation, kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling.