lördag1 april

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Storytelling i hållbarhetskommunikation – engagera och nå ut med budskap

Kommunikation

Storytelling har funnits bland oss människor sedan begynnelsen. Att skapa och sprida berättelser är vårt sätt att föra fram viktiga budskap och interagera med varandra. Denna utbildning handlar om hur du kan använda storytelling som en kommunikativ metod för att beröra och engagera målgrupper med syfte att stärka och konkretisera ert hållbarhetsarbete. Med stöd av storytelling kan ni lyfta företagets värderingar och hållbarhetsfördelar samt bättre kunna engagera medarbetarna i hållbarhetsarbetet.

Med storytelling påverkar vi vår målgrupp med en känsla, ett tillstånd eller ett sätt att agera – något som är viktigt i kopplingen till ett företags hållbarhetsarbete. Två ledord i arbetet med storytelling är autenticitet och transparens, något som knyter väl an till arbetet med hållbarhet som behöver vara äkta, sant och relevant. Under denna utbildningsdag får du lära dig metoder och verktyg för att arbeta med storytelling och applicera det på ert hållbarhetsarbete.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Grunderna i storytelling: Varför? Hur? Vad? 
  • Storytelling som en del av er hållbarhetskommunikation – de viktigaste kopplingarna och ingredienserna
  • Olika beteenden, hjärnans reaktion och hur vi påverkas av intryck
  • Genomgång av storytelling-modellen; syfte, ingredienser, vinkel och dramaturgi 
  • Hur du ska fokusera på din målgrupp och använda olika kanaler och format för att nå fram
  • Hur du kan arbeta med budskapsmix – kombination av fakta och inspiration 
  • Övningar och praktisering av storytelling; skrivande och visuell gestaltning
  • Goda exempel på storytelling inom hållbarhetskommunikation
  • Plan och tillvägagångssätt för att jobba löpande med storytelling

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL: 
Näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer och funktioner som ansvarar för eller arbetar med hållbarhetskommunikation, till exempel kommunikatörer, marknadsförare, hållbarhetsspecialister och hållbarhetchefer.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Förstå hur du genom storytelling kan påverka din målgrupp 
  • Kunna använda använda storytelling-modellen som verktyg och metod
  • Kunna använda storytelling-modellen i er hållbarhetskommunikation

Dela kursen

Program

PROGRAM

09:00 Välkomnande och introduktion     

  • Introduktion till kursen 
  • Presentation av deltagare

09:30 Hållbart företagande och storytelling 

  • Hållbart företagande – vad är beståndsdelarna i det?
  • Storytelling som en del av er hållbarhetskommunikation – de viktigaste kopplingarna och ingredienserna som till exempel globala målen och era värderingar
  • Medskick – ”dos & don’ts”, greenwash och greenhush
  • Några goda exempel

10:45 Paus

11.00 Storytelling-modellen och hantverket med hållbarhetsglasögonen

  • Grunderna i storytelling. Varför, vad, hur?
  • Genomgång av storytelling-modellen; syfte, ingredienser, vinkel och dramaturgi 
  • Budskapsmixen – en kombination av fakta och inspiration
  • Några goda exempel

12:00 Lunch

13:00 Fokus på målgruppen – utifrån och in 

  • Olika beteenden, hjärnans reaktioner och påverkan av intryck
  • Målgruppsarenan – modell för utifrån och in-tänk
  • Trigga målgruppens sinnen: olika format och kanalers fördelar  

14:00 Introduktion workshop – analys, utveckla och praktisera

  • Analys på case utifrån storytelling-modellen 

14:15 Workshop del 1

  • Utveckla och praktisera storytelling-modellen för egen kommunikation  

15:00 Paus

15:15 Workshop del 2

  • Jobba med storytelling-modellen tillsammans med andra i mindre grupper  

16:15 Slutsummering tillsammans av workshop-övningarna

16:45-17.00 Avslutning och utvärdering