Storytelling har funnits bland oss människor sedan begynnelsen. Att skapa och sprida berättelser är vårt sätt att föra fram viktiga budskap och interagera med varandra. Denna utbildning handlar om hur du kan använda storytelling som en kommunikativ metod för att beröra och engagera målgrupper med syfte att stärka och konkretisera ert hållbarhetsarbete. Med stöd av storytelling kan ni lyfta företagets värderingar och hållbarhetsfördelar samt bättre kunna engagera medarbetarna i hållbarhetsarbetet.
Med storytelling påverkar vi vår målgrupp med en känsla, ett tillstånd eller ett sätt att agera – något som är viktigt i kopplingen till ett företags hållbarhetsarbete. Två ledord i arbetet med storytelling är autenticitet och transparens, något som knyter väl an till arbetet med hållbarhet som behöver vara äkta, sant och relevant. Under denna utbildningsdag får du lära dig metoder och verktyg för att arbeta med storytelling och applicera det på ert hållbarhetsarbete.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer och funktioner som ansvarar för eller arbetar med hållbarhetskommunikation, till exempel kommunikatörer, marknadsförare, hållbarhetsspecialister och hållbarhetchefer.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
PROGRAM
09:00 Välkomnande och introduktion
09:30 Hållbart företagande och storytelling
10:45 Paus
11.00 Storytelling-modellen och hantverket med hållbarhetsglasögonen
12:00 Lunch
13:00 Fokus på målgruppen – utifrån och in
14:00 Introduktion workshop – analys, utveckla och praktisera
14:15 Workshop del 1
15:00 Paus
15:15 Workshop del 2
16:15 Slutsummering tillsammans av workshop-övningarna
16:45-17.00 Avslutning och utvärdering