Vad gör du på jobbet?

Missa inte Miljöaktuellts karriärföljetong där vi tar reda på vad hållbarhetsproffsen gör på jobbet. Näst på tur är Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line.

Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line.

Erik Lewenhaupt arbetar som hållbarhetschef på Stena Line sedan första januari 2016. Han kommer närmast från tjänsten som kommunikationsdirektör på Stenasfärens övergripande bolag Stena AB där han arbetade med extern kommunikation och varumärkesfrågor. Tidigare arbetade han som ansvarig för koncernbolaget Stena Bulks verksamhet i Asien under fem år. Erik har studerat marknadsföring och internationella affärer på Lunds universitet.

Vad arbetar du som?

– Jag är hållbarhetschef på Stena Line.

Vad gör en hållbarhetschef på Stena Line?

– Head of Sustainability är min faktiska titel och jag kommer under det första året arbeta med mycket miljöfokus. Mitt ansvar är att se till att vi ligger i framkant vad gäller kommande lagar och regler i de olika länder och regioner våra fartyg trafikerar. Jag ser till att vi har ambitiösa men samtidigt realistiska mål för vårt miljöarbete och att de drivs på så att vi hjälps åt inom bolaget för att nå målen. Att öka medvetenheten inom området såväl externt som internt är också en viktig del.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet? 

– Oj, än så länge har det inte varit någon vanlig dag men vi är en liten avdelning som täcker 35 fartyg och knyter ihop Europa på 22 rutter. Att hålla sig uppdaterad om utvecklingen på fartygen, i hamnarna och hur det förhåller sig gentemot vår plan tar en del tid.

Vad är det roligaste med att vara hållbarhetschef på Stena Line?

– Vår ledning och mina kollegor är väldigt på och engagerade vilket är superkul. Jag upptäcker att vi har gjort många bra lokala initiativ som vi med gemensamma krafter ska utvärdera och se om det går att implementera för hela gruppen.

Vilken är din största utmaning just nu?

– Den största utmaningen för sjöfarten är att minska användningen av fossila bränslen. Branschen har gått från muskelkraft, till vind, till kol, till olja och nu väntar vi alla på att ta nästa stora steg. Som det ser ut i dag blir det en kombination av biobränsle, batterier och konventionella bränslen. Vi har konverterat en stor färja till metanoldrift vilket är mycket spännande och som har rönt mycket uppmärksamhet. Kan vi så småningom få en större och mer konkurrenskraftig produktion av biometanol och biodiesel så har vi kommit en bra bit på vägen.

Läs även tidigare intervjuer med Båstads kommunchef Katarina Pelin, Stockholms läns landstings hållbarhetschef Charlotta Brask, KTH:s miljöchef Birgitta Westin och IBM:s CSR-ansvarig Susanna Salwen.