Vägbyggens miljöbelastning klart underskattad

Forskning från KTH visar att viktiga parametrar missas när vägbyggens miljöbelastning beräknas.

Allt oftare uppmärksammas hur mycket pengar och naturresurser som används till våra vägar, men ny forskning från KTH visar att man hittills ofta har förbisett viktiga parametrar, som energianvändning och utsläpp vid byggnation, drift och underhåll av vägar, skriver skolan i ett pressmeddelande.

– Byggande och underhåll av vägar står för uppskattningsvis 2,5 till 3 miljoner ton koldioxid per år, säger Susanna Toller, forskare på avdelningen för miljöstrategisk analys vid KTH.

Det här är alltså något som man hittills inte har tagit med i beräkningarna när man har planerat för trafik och transport.

– Tidigare har man bara fokuserat på fordonens utsläpp, därför finns det ett behov av att analysera hela situationen för att få en heltäckande bild, säger forskaren Sofiia Miliutenko, som precis har blivit klar med en licentiatavhandling i ämnet.

2,5 till 3 miljoner ton koldioxid motsvarar upp mot 15 procent av utsläppen från Sveriges inrikestransporter, så slutsatserna borde få stor betydelse för framtida trafikplanering.