Var tredje svensk tror att vi är på väg mot en miljökatastrof

Svenskar är bekymrade och en av tre svenskar tror att vi är på väg mot en miljökatastrof om vi inte ändrar våra vanor snabbt.

Sju av tio säger att deras val som konsumenter inte är så miljövänliga som de skulle vilja att var och majoriteten anser att individen har det största ansvaret för att skydda miljön. Det visar rapporten ”Sustainable consumerism in the Nordic region” från Miljömärkning Sverige.

Svensk Miljömärknings vd Ragnar Unge tycker att företag har mycket att lära av rapporten.
– Rapporten visar att konsumenter är väl införstådda med att deras eget ansvar är stort. Företagen har här en chans att anpassa sina produkter efter konsumenter som behöver förstå och ändra sin egen livsstil, säger Ragnar Unge, vd på Miljömärkning Sverige, till Aktuell Hållbarhet.

Ragnar Unge tror att företagen behöver bli bättre på att förstå hur konsumenterna tänker och att företagen måste bli bättre på att samverka med konsumenterna.
– Som företag måste man hjälpa till så att ens företag levererar rätt produkter och rätt totallösningar för att leva mer hållbart. Det är enda sättet för ett företag att vinna konsumenternas respekt. Konsumenterna kommer att uppskatta företag som hjälper konsumenterna att ta ansvar.

Läs Miljömärkning Sveriges rapport