“Våra finansiella mål är direkt ­kopplade till flera hållbarhetsmål”

Ett hållbarhetsarbete med stark förankring i företagets ­affärsstrategier är enligt koncernchef Magnus Groth den sannolika förklaringen till de höga poängen i den nya ­kategorin ”Dagligvaror”.

Magnus Groth, koncernchef på Essity. Foto: Amanda Lindgren

Konkreta och ambitiösa mål samt en övertygelse om att hållbarhetsarbetet skapar affärs-nytta, både på kort och lång sikt. Det är vad som gör Essitys hållbarhetsarbete starkt, enligt koncernchef Magnus Groth.
– Vi sätter våra hållbarhetsmål för att vi tror att de skapar affärs-nytta. På kort sikt skapar vårt hållbarhetsarbete effektivare processer. På längre sikt gör ett tydligt hållbarhetsarbete Essity mer relevanta, dels för våra kunder men också som arbetsgivare, säger han.

En viktig fråga för Essity i dag är att minska klimatavtrycket samtidigt som företaget växer. Essity har fått sina klimatminskningsmål godkända av Science Based Target -Initiative, SBTI, och i målen förbinder sig Essity att minska bolagets totala klimatpåverkan med 25 procent till 2030 jämfört med år 2016.

Ett annat viktigt hållbarhets-område som Essity kommer att -fokusera på de kommande åren handlar om cirkulära affärsmodeller.
– Här har vi satt ett nytt mål om att 85 procent av vårt förpackningsmaterial år 2025 ska vara antingen återvunnet material eller material från förnyelsebara källor.

Under 2020 kommer Essity också att öppna en ny anläggning i Mannheim, Tyskland, där företaget ska tillverka papper från lokalt återvunnen halm.
– Halmprojektet bedrivs än så länge bara i liten skala men vi hoppas på att hitta sätt att producera -produkter som både är lönsamma och cirkulära, säger Magnus Groth. 

Ett annat projekt som Essity driver ärTork Paper Circle och går ut på att kunder kan återcirkulera använda pappershanddukar så att de går tillbaka till våra anläggningar och blir nytt mjukpapper.

Plast är en högaktuell hållbarhetsfråga, både på EU-nivå och andra marknader där flera länder inför lagstiftning kring
engångsplast. På lång sikt måste Essity enligt Magnus Groth ändra strategi.
– Här tittar vi delvis på alternativa material, men vår första och främsta strategi är att minska mängden plastmaterial i det vi säljer.

Miljörörelsen har kritiserat Essity för att avverka skog på ett ohållbart sätt. Magnus Groth tycker att kritiken är missriktad och han påpekar att ingen annan mjukpapperstillverkare i världen har lika stor andel certifierad produktion som Essity.
– Vi har en högre ambition för vårt skogsbruk än någon annan mjukvarutillverkare i världen. Redan i dag har vi som mål att 100 procent av vår skogsråvara ska vara FSC-certifierad eller följer FSC:s standard.

Essity i Hållbara Bolag 2019
Placering: Första plats i kategorin “Dagligvaror”
Om placeringen: I kategorin “Dagligvaror” placerar sig Essity mycket hög marginal över bolag som Axfood, Ica, Cloetta. Essitys totala poäng i rankningen är 72 vilket kan jämföras med tvåan Axfood som får 56 poäng. Just området hållbarhet kopplad till affärsstrategi och Agenda 2030 är ett område där Essity får högre poäng än samtliga företag
i kategorin.

Läs hela listan: Hållbara Bolag 2019 – Dagligvaror