Varför ska drivmedlens ursprung hemlighållas?

Som konsument är jag van vid att veta var det jag köper kommer ifrån. Varför vill regeringen hemlighålla drivmedlens ursprung?

Som konsument är jag i dag van vid att få veta var de produkter jag köper är producerade. I matbutiken står det tydligt om köttet kommer från Sverige eller Brasilien eller om tomaterna är odlade i Spanien. På Systembolaget är vinhyllorna organiserade efter ursprungsland och i nästa alla mina kläder finns en liten lapp som berättar var plagget är sytt.

Därför känns det så klart konstigt då regeringen bestämde sig för att stryka kravet på ursprungsmärkning när den nyligen lämnade sin lagrådsremiss om miljödeklaration av drivmedel.

Energimyndighetens utredning var mycket tydlig med att ”råvaror och ursprung” ska deklareras när drivmedelslagen skrivs om. Men enligt regeringen gör en skrivning i en bilaga till tilläggsdirektivet i EU:s bränslekvalitetsdirektiv det omöjligt för Sverige att kräva ursprungsmärkning. Där det står nämligen att ”de uppgifter som samlas in och rapporteras av leverantörerna till medlemsstaterna om bränslenas ursprung ska vara konfidentiella”.

När miljöorganisationen Gröna Bilister och 2030-sekretariatet frågade EU-kommissionen ställde kommission sig dock frågande till att EU:s bränsleutsläppsdirektiv skulle kunna påverka ett enskilt medlemslands rätt att kräva ursprungsmärkning. Eller som Gröna Bilister konstaterar:
”Det skulle vara absurt om EU ger bolagen rätten att hemlighålla ursprunget hos de varor de säljer.”

Att regeringen inte vill gå vidare med ursprungsmärkningen beror med stor säkerhet inte heller på att man vill få igenom ett tandlöst förslag i riksdagen då oppositionen också hävdat att den vill ha ursprungsmärkning.

Förhoppningsvis är alltihop ett misstag. EU-kommissionen ska sätta sina jurister på att se över frågan. Då kan regeringen, vilket den nu blir efter valet, föra in kravet i en kommande förordning.

Det finns förstås en annan mer oroväckande förklaring till regeringens beslut att stryka ursprungsmärkning. Nämligen att regeringen låtit sig påverkas av branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedels Institutet, SPBI.

Oavsett varför beslutet fattats är det bara att hoppas på att kravet på ursprungsmärkning återuppstår i någon form. Att berätta om ursprunget till varor är i dag en grundläggande hygienfaktor i all sorts hållbarhetsredovisning. Vi har helt enkelt rätt att få veta.

Jon Röhne
redaktionschef, Aktuell Hållbarhet