Varningen: Elbilen kan slå ut kollektivtrafiken

Elbilen ses som lösningen på många problem – inte minst transportsektorns utsläpp av koldioxid. Men nu kommer varningar om att elbilens genomslag kan ha negativa och oväntade effekter.

Vad gör vi med överbliven infrastruktur om elbilen slår ut kollektivtrafiken? Foto: Wikimedia Commons

Att köpa en elbil är i dag dyrt. Samtidigt är driftskostnaden extremt låg. Elbilen har också långt färre rörliga delar än fossilmotorer vilket gör slitage och behovet av reparationer minimalt. I takt med att elbilen blir billigare i inköp kommer med stor sannolikhet fler att välja detta nya alternativ. Det kan få allvarliga konsekvenser – för kollektivtrafiken. Det anser bland andra politikern Alex Bergström (S) som i en debattartikel i Svenska Dagbladet beskriver hur elbilarnas väntade etablering på marknaden kan ”vända allt upp och ned”.
”Om elbilen får den utveckling som den förutspås är det lätt att se vilka konsekvenser det kommer få för infrastrukturen och kollektivtrafiken. Varje åtgärd inom transportsektorn som bidrar till att minska den negativa miljöpåverkan är välkommen. Elbilens intåg är såldes mycket positiv. Men om den svenska infrastrukturen ska fungera krävs samtidigt insatser för att begränsa privatbilismen och öka kollektivtrafikåkandet”, skriver Alex Bergström som är regionråd i opposition i Västra Götaland och vice ordförande i Västtrafik.

Alex Bergström påpekar att det redan i dag finns omkring 4,7 miljoner registrerade personbilar i Sverige och att framkomligheten inte bara är ett problem i huvudstaden eller Sveriges större städer. För att möta de utmaningar Alex Bergström anser att elbilsutvecklingen utgör vill han se bättre samhällsplanering och tuffa åtgärder.
”Ska vi klara framtidens mål om att öka framkomligheten i städerna, minska trycket på infrastrukturen och fortsätta att öka andelen kollektivtrafikresenärer måste vi därför tänka brett, nytt och djärvt. Såväl lokalt som regionalt och nationellt. Vilka konkurrensfördelar ska samhället ge den offentligt finansierade kollektivtrafiken för att möta hushållens och företagens elbilar”, frågar sig Alex Bergström.

Läs debattartikeln i Svenska Dagbladet