Varuhuskedja sparar miljoner på solkraft

Snart är tre fjärdedelar av Walmarts varuhus i Kalifornien utrustade med egna solpaneler. Och de minskade energikostnaderna betyder lägre priser för kunderna.

Amerikanska varuhuskedjan Walmart planerar att installera solpaneler på ytterligare 60 olika butiker i Kalifornien, vilket innebär att 75 procent av företagets butiker i delstaten kommer att vara åtminstone delvis soldrivna 2013, skriver Good Clean Tech.

– Vi har minskat energikostnaderna med mer än en miljon dollar genom vårt program för solenergi. Besparingarna vidarebefordras till våra kunder i form av låga priser, säger Walmarts energichef Kim Saylors-Laster.

De 130 butikernas kommer att få en total kapacitet på 70 miljoner kilowattimmar, tillräckligt för att täcka 20-30 procent av butikernas energibehov. Initiativet kommer även att medföra minskade koldioxidutsläpp med 21 700 ton per år.