Västtrafik: Tillgänglighet lika viktigt som bränslen och utsläpp

Västtrafiks hållbarhetschef anser att kollektivtrafiken är en förutsättning för att städer och samhällen ska utvecklas i en hållbar riktning. Men för att så ska ske krävs att människor vill resa med kollektivtrafiken.

Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik

Kollektivtrafiken är en förutsättning för att städer och samhällen ska utvecklas i en hållbar riktning. Men för att så ska ske krävs att människor vill resa med kollektivtrafiken. På Västtrafik arbetar man hårt för att ändra människors resmönster.
– Vi har bland annat genomfört stora kampanjer där vi gått ut till över en halv miljon bilägare och erbjudit dem att testa kollektivtrafiken gratis i två veckor. Ungefär 20 procent, alltså 100 000 bilförare har stannat kvar och blivit våra kunder, berättar Hanna Björk som nyligen tillträtt som Västtrafiks första hållbarhetschef efter flera år som miljöstrateg inom bolaget.

För att göra det så smidigt som möjligt för resenärerna har Västtrafik utvecklat flera digitala lösningar. Ett exempel är appen To Go där de åkande kan köpa enkelbiljetter och periodkort i mobilen.
– Man kan skicka över åkkortet till andra som man vill låna ut det till, till exempel familjemedlemmar, kortet går sedan automatiskt tillbaka till den person som köpt det och man behöver inte mötas upp för att återlämna det. Det är en populär lösning, berättar Hanna Björk.

Man arbetar också med ett mobilitetsprogram där man öppnar upp sin data och ger andra aktörer tillgång till bolagets API:er så att de kan använda Västtrafiks data för att bygga egna appar.
– Just nu testar vi ett samarbete med parkeringsbolaget i Göteborg. Under en månads tid kan den som parkerar på bolagets parkering även köpa kollektivtrafikbiljetter i parkeringsbolagets app. Om det faller väl ut öppnar det upp för andra aktörer som vill sälja våra biljetter. Tillsammans med Borås stad har vi också kopplat samman åkkortet med cykeluthyrning så att man kan låna både vanliga cyklar och elcyklar med sitt kort.

Men även om kollektivtrafiken är ett mer hållbart alternativ än privatbilismen så bidrar kollektivtrafikbolagen till utsläppen av koldioxid och skadliga partiklar Därför är det viktigt att man hela tiden bedriver ett progressivt hållbarhetsarbete för att pressa ner utsläppen.
– Våra koldioxidutsläpp har minskat med över 70 procent jämfört med 2006 och vårt mål är att minska dem med 80 procent till 2020, säger Hanna Björk som berättar att nästa steg är elektrifieringen av trafiken. Det här är ett intressant område som innebär mängder av nya möjligheter säger hon.
– Den elektrifierade trafiken minskar buller och utsläpp och reducerar koldioxidutsläpp. Det gör att man får helt nya möjligheter att vara nära människor i vardagen. I framtiden kan man till exempel tänka sig bussar som kör i tunnlar under husen, så att man kan ta hissen ner till garaget och ta bussen därifrån. Bussar kan köra inne i shoppingcenter och så vidare. Vi har precis börjat titta på alla de här möjligheterna och nu håller vi på att testa och utveckla de delar som är viktiga för oss.

När det kommer till elfordon samarbetar Västtrafik med de nordiska huvudstäderna, men också med sina partners.
– Vi har redan en del större projekt där vi testar elbussar på olika platser i landet. Bussarna har varit väldigt uppskattade av våra resenärer, men också av våra förare. Elbussarna är ju tystare och ger mindre vibrationer. Det gör att våra förare upplever att de är mindre trötta när de kommer från jobbet, säger Hanna Björk som berättar att man nyligen fattade beslut om att införa elbussar Lidköping, Udddevalla och Borås.

Många kollektivtrafikresenärer tycker att sträckan mellan hemmet och buss- eller spårvagnsstationen är jobbig att gå, särskilt om man bär på tunga matkassar och liknande. På de sträckorna testar Västtrafik därför ett nytt koncept–självkörande elbussar.
–För närvarande kör vi i Chalmers-området och Lindholmen. Responsen har varit positiv, de flesta resenärer uppger att de känner sig tryggare än de trodde att de skulle göra, säger Hanna Björk som menar att de självkörande bussarna framförallt skulle kunna underlätta landsbygdstrafiken. På landsbygden skulle resenärerna kunna åka med vanliga bussar till en knutpunkt för att sedan ta självkörande elbussar den sista sträckan.

Inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021 är tanken att kollektivtrafiken ska få ett annat spektakulärt tillskott- en linbana.
– Linbanan ska gå mellan Järntorget och Lindholmen över älven. Det är ingen turistattraktion utan en del av kollektivtrafiken med gondoler som kommer var 45:e sekund, säger Hanna Björk som menar att linbanan förmodligen också kommer öka allmänhetens intresse för kollektivtrafiken.
– Teknik, kampanjer och tillgänglighet är lika viktiga hållbarhetsfrågor som utsläpp och bränslen, för att kollektivtrafiken ska vara ett hållbart alternativ så krävs att folk reser med den.

Eftersom Västtrafik arbetar med så många olika aspekter av hållbarhet så är det många inom bolaget som arbetar med hållbarhetsfrågor. På avdelningen för strategisk planering jobbar man med utvecklingsfrågor, tar fram strategier och handlingsplaner för verksamheten, och medverkar till att hållbarhetskrav ställs på partners vid upphandlingar. Västtrafik har också ett antal strateger som jobbar med tillgänglighetsfrågor, mänskliga rättigheter, social hållbarhet och miljö.
– Vi jobbar med en ny strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor, alla ska känna sig inkluderade och välkomna i kollektivtrafiken. Det är jätteviktigt, säger Hanna Björk.

Västtrafik deltar i flera internationella hållbarhetssamarbeten inom branschen. Hanna Björk sitter bland annat med i UITP som är den internationella branschorganisation för kollektivtrafiken.
– Där finns bland annat en kommitté som jobbar med hållbar utveckling som jag sitter med i. Vi har ett uppdrag som är kopplat till FN:s hållbarhetsmål11.2 som handlar om hållbara städer och samhällen. Just nu tittar vi på hur man kan rapportera kollektivtrafikens bidrag till de globala målen.