Vd-upprop: Halvera utsläppen vart tionde år

UTSLÄPPSMINSKNING Vi behöver vara många som tar ledarskap i klimatfrågan och vi uppmuntrar därför fler företag att ta beslut att halvera sina utsläpp, skriver företrädare för Hagainitiativet.

Vd:arna inom Hagainitiativet uppmanar företag att minska utsläppen i linje med Johan Rockströms förslag på en "Carbon Law". Bild: N. CARY/SCIENCE

Utsläppen av växthusgaser måste minska mycket snabbt för att världen ska klara Parisavtalet. Denna omställning av samhället är en enorm affärsmöjlighet för de företag som tänker nytt och genererar lösningar för grönt välstånd. Allt fler inser att ett klimatarbete i framkant ligger i företagens intressen. När Hagainitiativet frågade 300 svenska företag om hur klimatarbete påverkar lönsamheten svarade 85 procent att det är positivt för varumärke och kundlojalitet. Endast 15 procent ser att klimatarbetet leder till ökade kostnader och ytterst få ser att det ger svagare resultaträkning.

För drygt ett år sedan publicerade professor Johan Rockström och flera internationella forskare en vetenskaplig artikel i tidskriften Science där de föreslog att den globala utsläppskurvan ska översättas till en Global Carbon Law, där utsläppen planar ut 2020 för att sedan halveras varje decennium. Detta tydliggör vad näringslivet behöver åstadkomma och utifrån detta kan vi staka ut vägen framåt. Sedan Carbon Law presenterades har utsläppen ökat globalt, efter några års stagnation. Behovet av att agera snabbt har aldrig varit tydligare.

Vi är oroade över att klimatomställningen går för långsamt. Samtidigt vet vi av erfarenhet att det som regel är lönsamt att minska utsläppen. Vi vill därför uppmuntra alla företag att starta sin halveringsresa. Ju fler vi blir, desto större möjlighet har vi att klara Parisavtalet och ge Sverige en internationell ledarposition, med ökad konkurrenskraft som följd.

Carbon Law anger en hastighet i klimatarbetet som krävs på global nivå för att göra sannolikt att vi kan hålla den globala temperaturökningen under två grader. Länder som redan är långt framme – som Sverige och våra nordiska grannar – kommer behöva springa ännu snabbare. Författarna till Science-artikeln föreslår att dessa länder bör vara helt eller nästan helt utsläppsfria till 2040, fem år före Sveriges mål om klimatneutralitet 2045.

Det kan vara svårt att acceptera att rika föregångsländer som Sverige behöver jobba ännu hårdare, men det ska inte ses som en börda, eftersom vi och många andra har insett att det är lönsamt. Hagainitiativet har tidigare förklarat att vi ställer oss bakom förslaget och att vårt mål är att uppnå netto noll-utsläpp i egen verksamhet redan år 2030. Vi har alla genomfört åtgärder som minskar utsläppen i våra företag och vi ser att det samtidigt stärker vår affär.

I en ny intervjustudie med vd:ar och styrelseordföranden för några av de största nordiska exportföretagen lyfts klimatarbetet fram som ett sätt att säkra nordisk konkurrenskraft på världsmarknaden. Såväl kunder som medarbetare är mer lojala mot företag som tar klimatansvar och klimatarbetet leder till teknikutveckling, innovationer och nya produkter som i sin tur ger nya och bättre affärer. Genom att gå före i klimatarbetet kan svenska och nordiska företag visa att välstånd är möjligt utan klimatpåverkan och samtidigt utveckla de lösningar som kan bli framtidens exportsuccéer.

Vi vet att de företag som har och levererar på ett halveringsmål kommer att premieras av både kunder och anställda som vill känna en stolthet i att bidra till samhället. Det är bra för affärerna och positionerar företagen för stärkt konkurrenskraft idag och i framtiden.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Jan Kilström, vd Green Cargo

Jens Henriksson, vd Folksam

Pierre Decroix, vd Coca-Cola European Partners i Sverige

Anders Egelrud, vd Stockholm Exergi

Johan Skoglund, vd JM

Sofia Hyléen Toresson, vd HKScan Sweden

Klas Balkow, vd Axfood

P O Wedin, vd Sveaskog

Per Arfvidsson, vice vd Lantmännen

Ulf Troedsson, vd Siemens

Lars Andersson, vd AkzoNobel

Kristofer Sundsgård, vd Stena Recycling

Thomas Kelly, vd McDonald´s Sverige