”Vi ska exportera biodrivmedel – inte importera”

BIODRIVMEDEL Givetvis ska vi med den enorma resursen som skogen utgör vara en nettoexportör av biodrivmedel snarare än en nettoimportör, skriver Mattias Dahl, vd Transportföretagen.

Med de svenska naturtillgångarna borde vi kunna producera vårt eget biodrivmedel, skriver Mattias Dahl Foto: Mostphotos/Transportföretagen

Det finns mycket att vara stolt över. Sverige har en av världens högsta ambitioner när det gäller att sänka utsläppen. Riksdagen har beslutat att transportsektorn fram till 2030 ska minska koldioxidutsläppen med hela 70 procent. Redan i dag körs över 80 procent av de svenska bussarna på förnybara drivmedel. Faktum är att vi i Sverige har Europas i särklass mest biodrivmedelsdrivna transportsektor där över 20 procent av transporterna exklusive flyget drivs på förnybara drivmedel.

Den sorgliga sanningen är dock att trots att Sverige i dag satsar på biodrivmedel importerar vi 80 procent av detta från framför allt de övriga europeiska länderna. Det är givetvis inte en miljömässigt hållbar lösning och det andas inte framtid. Med tanke på att intresset för biodrivmedel ökar runtom i Europa kommer vi snart att stå inför en bristsituation där de som betalar bäst för biodrivmedel kommer att vinna dragkampen. Med den mängd biodrivmedel vi i Sverige behöver för att förse våra fordon med miljövänlig energi kan vi sitta i en sits där vi har de dyraste drivmedlen i hela Europa. Vi har redan en av världens högsta dieselskatter och snart i värsta fall en kilometerskatt ovanpå det. I ett land som har Europas längsta transportavstånd är det en djärv strategi som inte är förenlig med våra miljömål. Vad händer exempelvis om vi behöver återgå till att tanka diesel i våra bussar?

Sveriges personbilsflotta är på god väg mot en elektrifiering, allt som krävs är att priserna blir mer konkurrenskraftiga. Inom en nära framtid kommer även lastbilarna delvis att elektrifieras. Lätta lastbilar och lastbilstransporter i innerstäderna kommer i framtiden rulla på el. För fartyg och flyg är denna teknik än så länge på experimentstadiet och biobränslen blir i framtiden viktiga för att vi ska kunna bidra till att sänka miljöpåverkan för dessa transportslag.

Vad är då lösningen? Ger man sig ut på de svenska vägarna kan man snabbt konstatera att vi har tillgång till stora mängder skog. Faktum är att vi i Sverige har tio gånger mer skog per capita än vad Europa i övrigt har. Borde vi inte, med den tillgången och vår långa tradition av framgångsrik skogsindustri, kunna positionera oss för framtiden och producera vårt eget biodrivmedel?

Givetvis ska vi med den enorma resursen som skogen utgör vara en nettoexportör av biodrivmedel snarare än en nettoimportör. På det viset får vi dessutom stabila priser på biodrivmedel och därmed ökar konkurrenskraften för de svenska varor som är transportberoende. Samtidigt bidrar vi till den europeiska transportsektorns omställning mot en ännu grönare framtid.

Jag skulle vilja se en tydlig strategi som syftar till att placera Sverige i framkant när det gäller utvecklingen av biodrivmedel. Det gör att vi kan ta ledningen i den här omställningen. Då krävs stabila och långsiktiga spelregler så att vi kan bygga upp inhemska produktionsanläggningar i den skala som behövs. Vi behöver också fortsätta att satsa på forskning och vara med i utvecklingen av nya produktionsmetoder.

Vi har tillgångarna, vi har ambitionen och vi har tekniken som låter oss möta framtiden. Nu krävs det bara att vi gör slag i saken om Sverige ska vara ett föredöme – på riktigt.

Mattias Dahl, vd Transportföretagen