”Vilseled inte konsumenter med kampanjer som kallas för certifiering”

SLUTREPLIK God marknadsföringssed innebär att uttryck som "hållbar" endast får användas om de kan verifieras. När en branschförening lanserar en märkeskampanj med uttrycket ”hållbar” och säger att märkningen är en ”miljöcertifiering”, samtidigt som kraven i princip endast är myndighetskrav känner vi oss nödgade att reagera, skriver Miljömärkning Sveriges vd Ragnar Unge.

Debatt: ”Svensk bensinhandel bidrar till greenwash med sin så kallade miljöcertifiering” (23/10)

Replik: ”Det behövs mindre revirtänk om miljön ska räddas” (25/10)

Svensk bensinhandels konsult Magnus Hedenmark anklagar Miljömärkning Sverige och Svanen för revirtänk när vi kritiserar Svensk Bensinhandels så kallade certifiering av biltvättar. Det stämmer inte; vi välkomnar andra system och branschinitiativ om de är seriösa och driver miljöfrågorna framåt. Vi stödjer och samarbetar med andra trovärdiga märkningssystem som KRAV, TCO-Certified och Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Att Svensk bensinhandel kallar sin biltvättskampanj och märkning för ”Hållbar biltvätt” och menar att det är en ”miljöcertifiering” är vilseledande för konsument. De tre miljökraven är så lågt ställda att de inte driver marknaden framåt, och ingen kontroll och uppföljning sker av en oberoende tredje part.

Att följa god marknadsföringssed enligt vår lagstiftning innebär att följa ”ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation”. När det gäller miljöargumentation säger reglerna att uttryck som ”hållbar”, eller andra påståenden vilka ger intryck av att en produkt eller verksamhet inte har någon – eller endast en positiv – miljöpåverkan, endast får användas om de kan verifieras med mycket betryggande bevisning. Miljömärken och miljösymboler får endast användas i marknadskommunikation om deras ursprung klart framgår och inget missförstånd rimligen kan uppkomma beträffande deras innebörd. Sådana märken och symboler får inte användas på ett sätt som oriktigt ger intryck av officiellt godkännande eller tredjepartscertifiering.

Vi stöttar gärna kampanjer för automattvätt istället för att konsumenten tvättar hemma på gatan eller gården, och med Svanen vill vi märka ut de biltvättar som har de bästa anläggningarna. När då branschföreningen lanserar en märkeskampanj med uttrycket ”hållbar” och att märkningen är en ”miljöcertifiering” samtidigt som kraven i princip endast är myndighetskrav och att ingen kontroll eller uppföljning sker, ja då känner vi oss nödgade att reagera. Vi vill hålla marknaden ren från miljösymboler och märkningssystem som inte lever upp till vedertagna standarder och regelverk. Sådana system missleder konsumenterna och riskerar därmed att urholka trovärdigheten även för seriösa märkningar, som väglett konsumenter i många år.  Och vill då branschföreningens konsult kalla det agerande för ”revirtänk” så är det upp till honom.

Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige