WBCSD: ”Interna belöningssystem bör ta hänsyn till mer än finansiella resultat”

Interna belöningssystem kan vara ett sätt att få med sig de anställda i företagens arbete för att nå FN:s hållbara utvecklingsmål, Agenda 2030. Det menar Peter Bakker, ordförande och vd på World Business Council for Sustainable Development.

Peter Bakker.

Närmare hälften av de globala storföretagen som är medlemmar i World Business Council for Sustainable Development, WBCSD, kämpar fortfarande med att få stöd internt för de globala utvecklingsmålen. Det visar en studie som WBCSD och DNV GL har genomfört.

Detta beror bland annat på att agendan för företagets arbete med de globala utvecklingsmålen ännu i huvudsak ägs och hanteras av hållbarhetsavdelningen. Engagemanget är även någorlunda stort bland vd:n samt inom kommunikations- och strategiavdelningen. Däremot är engagemanget betydligt mer begränsat inom funktioner som finans, forskning och juridik.

Enligt Peter Bakker, ordförande och vd på WBCSD, tyder detta på en brist av internkommunikation kring de företagets arbete med globala utvecklingsmålen och dess affärsnytta. Han menar att det är viktigt att alla avdelningar förstår vikten av att arbeta med de globala utvecklingsmålen, vilket man bland annat kan åstadkomma genom att förändra interna belöningssystem.
– Man kan se till att interna belöningssystem inte bara skapar incitament för att nå finansiella resultat utan även ESG-mål. Det kan exempelvis vara ett bonussystem där man mäter och ger feedback kring ESG-målen. Det är viktigt att företag arbetar med ansvarsskyldighet kring de globala utvecklingsmålen, säger Peter Bakker till Aktuell Hållbarhet.

Studien visar även att vd:n anses ha en kritisk roll i att driva på för SDG-agendan inom organisationen. Peter Bakker konstaterar att de flesta företagen som WBCSD arbetar med har tillräckligt starka hållbarhetschefer och stora hållbarhetsavdelningar. Däremot anser han att det finns ett generellt behov av att stärka kompetensen kring hållbarhet bland företagsledare och inom styrelser, eftersom hållbarhet behöver vara integrerat i alla beslut inom organisationen.
– Om du tittar på erfarenheter bland företagsledare och styrelserepresentanter är det ännu finansiell framgång som är centralt. I en hållbar värld behöver man även hantera miljömässiga och sociala faktorer, och därför behöver vi snabbt förändra hur vi utbildar dessa personer, säger Peter Bakker och fortsätter:
– När jag möter representanter från universitet och andra utbildningsorganisationer förespråkar jag att det behöver tillsättas träningsprogram för styrelserepresentanter kring vad ESG är, hur det integreras i företaget och vilken typ av transparens som krävs för detta.

Under våren genomförde Aktuell Hållbarhet en studie som visade att 25 procent av de stora bolagen på Stockholmsbörsen har en hållbarhetschef i ledningen. Siffran sjunker emellertid till 13 procent om man rensar bort hållbarhetschefer som även ansvarar för HR, kommunikation och marknad.

Peter Bakker menar att det inte är nödvändigt att en hållbarhetschef sitter i ledningsgruppen eftersom hållbarhet i dag bör vara integrerat i allt beslutsfattande. Däremot menar han att det är det viktigt att hållbarhetschefen rapporterar till vd:n, så att denne tar hänsyn till hållbarhetsfaktorer vid sitt beslutsfattande. Samtidigt uttrycker han en oro för de företag som väljer att kombinera ansvaret för hållbarhetsansvaret med externa relationer och kommunikation.
– Om hållbarhetschefen även har ansvar för externa relationer och kommunikation måste man vara försiktig så att hållbarhetsarbetet inte bara blir ett sätt att stärka företagets rykte, säger Peter Bakker.

Läs studien från WBCSD och DNV GL