Wepark gör om parkeringsytor till portabla kontorsplatser

Är det ett slöseri att använda dyrbara stadsytor för att för parkerade bilar? Det tycker San Fransisco-bon Victor Pontis som bestämde sig för att sätta upp ett portabelt kontor på en parkeringsplats. Nu sprids rörelsen globalt under namnet Wepark.

Victor Pontis arbetar på en parkeringsplats i San Fransisco, till en kostnad av 2,75 dollar i timmen. Foto: Victor Pontis

Om vi designade städer från början, skulle vi då välja att skapa de bilcentrerade och parkeringsdominerade ytor som vi har nu? Den frågan ställde sig den San Fransisco-baserade programmeraren Victor Pontis som tycker att det är ett slöseri att använda en del av stadens bästa ytor till att förvara bilar.

En dag i slutet av april bestämde han sig därför för att ställa upp ett portabelt kontor på en parkeringsplats, till en kostnad av 2,75 dollar i timmen. Initiativet spreds snabbt i sociala medier och kom att kallas för Wepark, en fredlig aktiviströrelse för levande och hållbara städer.
– Jag startade Wepark för att visa att ifall vi tänker om kring hur vi använder våra stadsmiljöer skulle de bli mer hälsosamma, säkrare och fulla av möjligheter och glädje, säger Victor Pontis, till Aktuell Hållbarhet.

Initiativet blev också startskottet för en internationell rörelse. Ett par dagar senare bestämde sig Victor Pontis för att arrangera en första officiell Wepark-dag då mer än 30 personer samlades för att arbeta på parkeringsytor i San Fransisco, men även i Santa Monica och franska Toulouse. Sedan dess har initiativet spridits till mer än tio städer i tre olika kontinenter.
– Jag tror att det kommer vara en i Stockholm också. San, Fransisco, Santa Monica, Toulouse, Portland och Brisbane är några av städerna som har haft event, säger Victor Pontis.

Enligt Victor Pontis är WePark inget företag med syfte att tjäna några pengar, utan en rörelse för människor som vill ha levande och hållbara städer. Men han påpekar att städer och kommuner kan tänka om kring hur parkeringsytor kan användas för andra ändamål såsom företagande genom exempelvis handel, caféer och öppna kontorsytor. Eller för parkytor, cykelbanor och offentliga transporter.
– Det finns så mycket att tjäna på att vi rör oss bort från bilar i våra städer. Två stora fördelar är att det bidrar till att motverka klimatförändringarna och att luften blir renare, säger Victor Pontis.

Nu arbetar WePark med att organisera en internationell dag för att ta över parkeringsplatser i fler städer, The International WePark Day, som är planerad till någon gång i slutet av maj eller början av juni.