WWF: Coop sämst på att köpa hållbar palmolja

Flera svenska livsmedelskedjor hamnar i botten på WWF:s lista över europeiska företag som handlar med palmolja. Axfood får urusla betyg och bland de allra sämsta i Europa hamnar Coop Sverige. Coop själva förklarar sig med att de inte hunnit svara på WWF:s frågor.

Enligt en ny underskökning som gjorts av Världsnaturfonden WWF är brittiska och schweiziska företag bäst i Europa på att köpa in ansvarsfullt producerad palmolja. Tyvärr är det emellertid få företag i Europa som efterfrågar den certifierade palmolja som finns på marknaden.

Bland de svenska företagen hamnar ICA, Arla och IKEA i mitten av listan. Axfood hamnar långt ner och allra sämst hamnar Coop. Inget svenskt företgag finns bland de tio bästa företagen.
– Det finns inga ursäkter. Nu hoppas vi att rankningen blir en väckarklocka som sätter positiv press på företagen att agera, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

EU är en av världens största importörer av palmolja som finns i en rad varor som margarin, matolja, glass, godis, chocklad, kosmetika, tvättmedel och hudkräm. Den kraftiga expansionen av palmoljeplantager är en stor orsak till den skövling av regnskog som just nu pågår i Sydostasien.
– Flera svenska företag skrev redan 2003 på ett upprop till stöd för certifierad palmolja. Därför är det skrämmande att okunskapen och förvirringen fortfarande är så stor, säger Lena Tham som är ansvarig för palmolja och företag på WWF i Sverige.

WWF:s rapport ”Palm Oil Buyers Scorecard” har granskat 59 av de största detaljhandelskedjorna och tillverkarna i Europa. 19 av de 59 företagen hade inte vidtagit några åtgärder alls för att börja ställa krav på ansvarsfullt producerad palmolja. Bland de företagen fanns Axfood och Coop Sverige.

Axfood har enligt WWF gått ut och kommunicerat beslut och åtaganden. På Coop Sverige hävdar man emellertid att det hela är ett missförstånd. Och att man inte vet vem som svarat på den enkät som WWF skickat ut, om det nu är någon som svarat över huvud taget.
– Det här kan ha fallit mellan stolarna hos oss. Men att vi inte tar ansvar för palmoljefrågan är helt fel. Vi har ett "letter of content" gällande palmoljan som säger att om det finns produkter med certifierad palmolja så ska vi välja dem, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson.

Hur tror du ni skulle stått er om ni svarade på frågorna?
– Vi skulle hamnat bland de tio bästa i Europa, utan tvekan. Vi har jobbat med frågan om ekologisk palmolja långt innan det kom upp på bordet bland allmänheten.

Men varför svarade ni inte på enkäten.

– Jag vet faktiskt inte exakt varför i just det här specifika fallet. Men faktum är att vi dränks av olika typer av undersökningar och förfrågnignar. Vi skulle behöva anställa en massa folk om vi skulle försöka besvara alla dessa undersökningar. Det är tråkigt men sant.